Iskolai helyzetek

Iskolai nehézségek

Az iskolába kerülés mindig nagy váltás egy családban. A gyerekek életében is megjelenik a teljesítmény, és gyorsan központi szerepet tölthet be a tanulás. Az iskolaérettséggel együtt nagy változásokon mennek keresztül biológiailag, pszichológiailag és szociálisan. Ez az élet természetes rendje, ugyanakkor sok új kihívást is rejt magában. Sok bizonytalanság, szorongás és kétely merülhet fel bennünk, amikor gyermekünk közeledik az iskolás korhoz. Kimondott vagy nem kimondott elvárásokat támaszthatunk elkövetkező időszakkal kapcsolatban. „Vajon jól fog tanulni?” „Lesznek barátai?” „Jól fogja érezni magát az iskolában?” Szülőként szeretnénk, ha a lehető legsimábban menne az iskolakezdés, ugyanakkor épp emiatt szoronghatunk, amit a gyerekek is megéreznek.

Az iskolában olyan nehézségek jöhetnek elő, amelyek korábban nem vagy kisebb mértékben. Néhány a lehetséges nehézségek közül:

            beilleszkedési nehézség

            teljesítményszorongás

            tanulási motiválatlanság

            magatartási problémák

            indulatkezelési problémák

            konfliktusok gyerekekkel, tanárokkal, szülőkkel

Kamaszkorba érve újabb összetett változásokon mennek át a gyerekek: amellett, hogy a testük is változik, elkezdik keresni a választ arra, hogy ki is vagyok én. Ezzel együtt az önállósodási törekvéseik is egyre erősebbek. Egyszerre kötődnek a szüleikhez, de szeretnének önállóak és önmaguk lenni. Mindez egy hosszú folyamat sok bizonytalansággal, konfliktussal és kérdéssel.

Az iskolában eltöltött idejük alatt fontos döntéseket kell meghozniuk: hova tovább? A felvételik során el kell dönteniük, milyen irányba szeretnének továbbtanulni, mit szeretnének tanulni, mivel szeretnének később foglalkozni. Ez ismét sok kérdést, szorongást, bizonytalanságot válthat ki, és a családban is sok feszültség forrása lehet.

A sok nehézség és feladat között elveszíthetjük a fókuszt azokról a támogató erőforrásokról, amelyek segíthetnek nekünk. Legyen az egy pozitív tulajdonságunk, egy közeli barát, családtag vagy pedagógus. Az iskola a sok résztvevőjével és nyüzsgésével támogatást és lehetőséget is tud nyújtani a fejlődésre. A társas rendszer, amiben a gyerekek sok évig részt vesznek segítői is lehetnek ezekben a sokszor hétköznapi, mégis nehéz feladatokban.

A konzultációk során segíthetek:

hogy megtaláljuk ezeket a külső vagy belső erőforrásokat;

a különböző készségek fejlesztésében (pl. indulat- vagy szorongáskezelés);

az indentitáskeresés és pályaválasztás kérdéseiben.

Vedd fel velünk a kapcsolatot
és 1 héten belül válaszolunk

14 + 14 =